Wentylator chłodnicy nie działa? (7 przyczyn i jak to naprawić)

/

Zapewne wiesz już, do czego służy chłodnica i układ chłodzenia w Twoim samochodzie.

Gdy jedziesz szybko, wiatr przepływa przez chłodnicę, aby bez problemu schłodzić płyn chłodzący, ale gdy jedziesz wolno, wiatr nie przepycha się przez chłodnicę. Z tego powodu stosuje się wentylator chłodnicy.

Niestety, wentylator chłodnicy może ulec awarii i spowodować przegrzanie samochodu.

Co powoduje, że chłodnica przestaje działać?

Najczęstsze powody, dla których wentylator chłodnicy nie działa, to przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik lub przerwany przewód. Może to być również spowodowane uszkodzeniem czujnika temperatury płynu chłodzącego, niskim poziomem płynu chłodzącego lub uszkodzeniem samego wentylatora.

Choć są to niektóre z przyczyn, nie są to wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niewłączania się wentylatora chłodnicy:

Spis treści pokaż 7 powodów, dla których wentylator chłodnicy nie działa 1. Przepalony bezpiecznik 2. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego 3. Uszkodzone okablowanie lub złe połączenie 4. Za mało płynu chłodzącego 5. Uszkodzony wentylator chłodnicy 6. Wadliwy przekaźnik wentylatora 7. Zły moduł sterownika wentylatora

7 powodów, dla których wentylator chłodnicy nie działa

1. Przepalony bezpiecznik

Bezpiecznik obsługuje prawie wszystkie urządzenia elektryczne w samochodzie. Jeśli do jakiegoś urządzenia elektronicznego dociera przepięcie, bezpiecznik odcina dopływ prądu do tego urządzenia, chroniąc je przed zniszczeniem. Taką sytuację nazywamy przepaleniem bezpiecznika.

Przepalenie bezpiecznika to nic wielkiego, a jego wymiana nie kosztuje dużo pieniędzy. Jeśli wentylator chłodnicy w samochodzie jest niesprawny, należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu i zlokalizować bezpiecznik sterownika wentylatora chłodnicy lub wentylatora.

Sam wentylator często korzysta z dużego bezpiecznika o prądzie około 50 A, może być też oddzielny mały bezpiecznik do modułu sterującego wentylatorem. Pamiętaj, że jeśli bezpiecznik wentylatora jest przepalony, może to oznaczać problem z okablowaniem lub wentylatorem chłodnicy.

2. Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego

W różnych modelach samochodów często występują dwa różne systemy. Układ sterowania wentylatorem jest zintegrowany z jednostką sterującą silnika lub jest wyposażony w oddzielny moduł sterowania wentylatorem. W obu przypadkach układy sterowania wykorzystują czujnik temperatury do określenia momentu uruchomienia wentylatora chłodnicy.

Jeśli ten czujnik temperatury jest uszkodzony, jednostka sterująca nie będzie wiedziała, kiedy uruchomić wentylator chłodnicy.

W niektórych samochodach stosuje się oddzielne czujniki temperatury płynu chłodzącego silnika dla wentylatora chłodnicy i jednostki sterującej silnika.

Należy sprawdzić w instrukcji naprawy, który czujnik temperatury steruje wentylatorem chłodnicy, a następnie zmierzyć rezystancję czujnika za pomocą multimetru, aby upewnić się, że jest sprawny.

3. Uszkodzone okablowanie lub złe połączenie

Jeśli wentylator nie działa nawet wtedy, gdy samochód się przegrzewa, może to być problem z okablowaniem lub złym połączeniem.

Sprawdzić przewody biegnące do wentylatora chłodnicy od jednostki sterującej lub przekaźnika. Sprawdzić, czy na wtyczkach złączy nie ma śladów korozji. Sprawdzić także wtyczki przy przekaźniku i module sterującym.

Pomiar okablowania za pomocą multimetru często nie jest zbyt skuteczny, ponieważ aby sprawdzić, czy przewody są sprawne, należy je obciążyć. Można jednak szybko sprawdzić za pomocą multimetru, czy do wentylatora chłodnicy jest doprowadzone zasilanie.

4. Niewystarczająca ilość płynu chłodzącego

Jeśli poziom płynu chłodzącego jest niski, istnieje prawdopodobieństwo, że w układzie pojawi się powietrze, a czujnik temperatury płynu chłodzącego nie będzie prawidłowo odczytywał temperatury płynu chłodzącego. Jeśli poziom płynu chłodzącego jest niski, należy go uzupełnić do optymalnego poziomu.

Nieprzestrzeganie tego zalecenia grozi przegrzaniem i zatarciem silnika. Z zatartego silnika nie ma powrotu, chyba że ktoś jest gotów wydać dużo pieniędzy.

5. Uszkodzony wentylator chłodnicy

Jeśli wentylatory chłodnicy nie włączają się, może to być również spowodowane uszkodzeniem wentylatorów chłodnicy. Wentylatory chłodnicy są wyposażone w silniki elektryczne, które po kilku latach ulegają zużyciu.

Elektryczne wentylatory chłodnicy można przetestować, pobierając przewód z akumulatora samochodowego, odłączając złącze wentylatora chłodnicy i podłączając do niego napięcie 12 V+ i masę. Jest to najszybszy i najprostszy sposób na przetestowanie wentylatorów chłodnicy.

6. Wadliwy przekaźnik wentylatora

Ponieważ wentylator chłodnicy często pobiera tak dużo prądu, często występuje przekaźnik zasilający wentylator płynu chłodzącego. Oczywiście przekaźnik ten może ulec uszkodzeniu, co spowoduje, że wentylator chłodnicy nie będzie się włączał.

Przekaźnik wentylatora jest często umieszczony w skrzynce bezpieczników we wnęce silnika, ale najlepiej sprawdzić w instrukcji naprawy, gdzie się znajduje.

Testowanie przekaźnika z 4 stykami jest często bardzo proste. Wymontować przekaźnik i podłączyć napięcie 12 V do styków 30 i 85. Uziemić styk 86 i sprawdzić, czy na styku 87 pojawia się napięcie. Jeszcze lepiej jest podłączyć styk 87 do czegoś, co pobiera dużo prądu, na przykład do wentylatora.

7. Zły moduł sterownika wentylatora

Jak już wcześniej wspomniałem, niektóre samochody mają oddzielny moduł sterujący tylko sterowaniem wentylatora chłodnicy. Ten moduł sterujący jest często instalowany we wnęce silnika, gdzie jest narażony na działanie ciepła i kurzu. Może to spowodować, że po pewnym czasie moduł sterujący ulegnie awarii z powodu korozji.

Zlokalizuj przekaźnik i sprawdź, czy na zewnątrz nie ma żadnych widocznych uszkodzeń. Często można też otworzyć przekaźnik i sprawdzić, czy nie ma złych lutów lub korozji. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek problemów należy go wymienić.